III. Jak se domáhat svých práv?
V případě, že zaměstnavatel či uživatel nedodržuje své povinnosti uložené mu právním řádem, lze podat podnět k provedení kontroly Státnímu úřadu inspekce práce (webový formulář podání podnětu)
Pokud zaměstnavatel vyslanému zaměstnanci nevyplatil mzdu nebo plat, může tento zaměstnanec kromě soukromoprávního postupu spočívajícího ve vyzvání zaměstnavatele k uhrazení dlužné mzdy nebo platu a následného podání žaloby u soudu v domovském státě využít možnosti ukotvené v § 319 odst. 3 zákoníku práce, podle které za výplatu mzdy nebo platu do výše minimální mzdy, příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy a příplatků za práci přesčas, ručí vyslanému zaměstnanci osoba (příjemce služby), ke které na základě uzavřené smlouvy byl vyslán k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy za podmínek dále stanovených v uvedeném ustanovení zákoníku práce, kterými jsou:
- skutečnost, že odměna za práci do výše minimální mzdy, příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy a příplatků za práci přesčas nebyla zaměstnavatelem vyplacena,
- nadnárodnímu zaměstnavateli byla pravomocně uložena pokuta za přestupek podle § 13 odst. 1 písm. b) nebo § 26 odst. 1 písm. b) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů,
- o neposkytnutí odměny tato osoba věděla nebo při vynaložení náležité péče vědět měla a mohla.
Není-li prokázána skutečná délka výkonu práce, má se za to, že vyslaný zaměstnanec vykonával práci 3 měsíce.
Pokud došlo k diskriminaci nebo k porušení práv a povinností vyplývajících z práva na rovné zacházení, má dotčená osoba právo se u soudu domáhat, aby bylo od diskriminace upuštěno a aby byly odstraněny následky diskriminačního zásahu a aby mu bylo dáno přiměřené zadostiučinění. Je dále také možné obrátit se na oblastní inspektorát práce.
IV. Vysílání občanů třetích států podniky usazenými v EU
Občané třetích zemí, kteří jsou legálně zaměstnáni v jiném členském státě EU a jsou svým zaměstnavatelem usazeným v EU vysláni podle směrnice 96/71/ES do ČR, nepotřebují k výkonu práce v rámci vyslání žádné veřejnoprávní oprávnění, tj. povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou ani modrou kartu ani žádné další pobytové oprávnění (vízum nebo povolení k pobytu).
Délka takového vyslání (tj. bez jakéhokoliv veřejnoprávního oprávnění) však je omezena nejdéle na dobu 90 dnů v průběhu každých 180 dnů. Omezení vyplývá z maximální délky dočasného pobytu na území ČR na základě víza nebo povolení k pobytu vydaného jiným členským státem EU.
Pro pobyt přesahující 90 dnů musí občan třetího státu vždy získat platné pobytové oprávnění vydané Ministerstvem vnitra – vízum k pobytu nad 90 dnů nebo povolení k pobytu – podle zákona o pobytu cizinců. Více informací naleznete zde.
Podmínkou přípustnosti vyslání občanů třetích zemí do ČR je, že se jedná o skutečné vyslaní ve smyslu směrnice 96/71/ES, tedy především, že:
- Občan třetí země je vyslán z členského státu Evropské unie, kde obvykle pracuje. Před vysláním tedy musí nejprve pobývat a pracovat v členském státu Evropské unie, který mu vydal vízum nebo povolení k pobytu. Po ukončení vyslání se vrací zpět ke svému zaměstnavateli.
- Činnost pracovníka spočívá v poskytnutí služby podle smlouvy uzavřené mezi jeho zaměstnavatelem a českým podnikatelem nebo firmou, k nimž je pracovník vysílán. Vykonává-li vyslaný pracovník pro českého podnikatele nebo firmu závislou práci, jakou vykonávají jeho vlastní zaměstnanci, a v obdobném postavení jako oni, nejedná se o službu.
- Občan třetí země má po celou dobu vyslání pracovněprávní vztah uzavřený s vysílajícím zaměstnavatelem, který za něj po celou dobu vyslání nese odpovědnost. Občan třetí země nemá současně uzavřen pracovněprávní vztah s českým podnikatelem nebo firmou, k nimž je vyslán.
- Občan třetí země vykonává práci pouze u podnikatele nebo firmy, k nimž byl vyslán, nikoli u jiného českého podnikatele nebo firmy.
- Zaměstnavatel občana třetí země soustavně provozuje v členském státu Evropské unie, odkud je občan třetí země vysílán do České republiky skutečnou podnikatelskou činnost, kterou má povolenou příslušnými orgány tohoto státu.
Nejsou-li výše uvedené podmínky splněny, jedná se s nejvyšší pravděpodobností o protiprávní obcházení zákona, kdy je vyslání pouze účelově předstíráno, aby se občan třetí země vyhnul nutnosti povolování jeho práce českými orgány. Každý případ je v praxi posuzován individuálně, s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem.
Zákony České republiky takové jednání trestají pokutou za nelegální práci a rovněž vyhoštěním občana třetí země. Občan třetí země může být vyhoštěn se zákazem vstupu na území celé Evropské unie až na 5 let.
Podrobnosti jsou k dispozici zde (1,51 MB).
V. Informace relevantní pro české zaměstnavatele vysílající pracovníky do jiného členského státu EU
Informování zaměstnanců vysílaných na území jiného státu EU
Informace, o kterých je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat v případě, že je zaměstnanec vyslán na území jiného státu jsou uvedeny v § 37a zákona č. 262/2006 Sb., ve znění účinném od 1. října 2023.
V případě, že následující informace nejsou obsaženy v pracovní smlouvě, je zaměstnavatel povinen zaměstnance o nich informovat. Jedná se o tyto údaje:
- stát, v němž má být práce vykonávána
- předpokládanou dobu vyslání na území jiného státu
- měna, ve které bude vyplácena mzda nebo plat
- peněžité nebo věcné plnění poskytovaném zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem práce
- zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat zaměstnance
Pokud je zaměstnanec vyslán k výkonu práce do jiného členského státu EU v rámci nadnárodního poskytování služeb, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o:
- odměně za práci, na níž má zaměstnanec podle právních předpisů hostitelského státu nárok
- podmínkách poskytování cestovních náhrad v souvislosti s výkonem práce a dalších plněních poskytovaných zaměstnavatelem v souvislosti s vysláním
- odkazu na oficiální celostátní internetovou adresu zřízenou hostitelským členským státem
V případě, že doba vyslání nepřesahuje dobu 4 týdnů po sobě jdoucích, není zaměstnavatel povinen zaměstnanci písemně sdělovat výše uvedené informace.
Informační povinnost uživatele vůči agentuře práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce (§ 309a zákoníku práce).
Uživatel má informační povinnost vůči agentuře práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce (§ 309a zákoníku práce).
Uživatel je povinen v dostatečném předstihu informovat agenturu práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce, o tom, že tohoto zaměstnance vyšle k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb na území jiného členského státu Evropské unie; informace musí obsahovat alespoň údaje o
- místu výkonu práce vyslaného zaměstnance v jiném členském státě Evropské unie,
- pracovních úkolech, které má vyslaný zaměstnanec vykonávat,
- datu zahájení výkonu práce vyslaného zaměstnance,
- předpokládané době vyslání zaměstnance a
- tom, zda vyslaný zaměstnanec nahrazuje jiného zaměstnance, jehož doba vyslání se mu přičítá podle § 319a odst. 3.
Dovolená a zahraniční dovolenkové pokladny
S účinností od 1.1. 2021 zaměstnanci, který byl vyslán k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb do jiného členského státu Evropské unie, nebude příslušet náhrada mzdy nebo platu za dovolenou v rozsahu, ve kterém mu náhrada za dovolenou přísluší podle právních předpisů členského státu, do něhož byl vyslán.
VI. Další související informace
Povinnosti související s pobytem
Vyslaní pracovníci, jejichž délka pobytu v ČR přesáhne 30 dní, mají ohlašovací povinnost vůči příslušnému odboru cizinecké policie. Podrobnosti: zde
Koordinace sociálního zabezpečení
Vyslaní pracovníci obvykle zůstávají pojištěni ve svém domovském státě, ale záleží to na nich a na domluvě se zaměstnavatelem. Jestliže si pracovník přeje ponechat svoje zdravotní a sociální zabezpečení v domovském státě, je třeba si zažádat o vystavení formuláře A1. V případě, že je domovským státem ČR, je třeba žádost směřovat na Českou správu sociálního zabezpečení. Formulář A1 může být pracovníkovi vystaven tehdy, pokud je doba vyslání kratší než 24 měsíců a jsou splněny další podmínky uvedené v nařízení (ES) č. 883/2004. Podrobnosti k možnosti zachovat sociální a zdravotní pojištění v domovském státě během vyslání naleznete zde, případně na stránkách Evropské komise: zde
Ke zdravotnímu pojištění podrobnosti: zde
Daň z příjmu
Daňové otázky jsou řešeny ve smlouvách o zamezení dvojího zdanění. Jejich přehled je k dispozici: zde
Informace k vysílání na území členských států EU naleznete na oficiální webové stránce Your Europe.
Příručky a publikace k vysílání pracovníků:
- Krátká příručka týkající se vysílání pracovníků
- Praktická příručka o vysílání pracovníků
- Leták ELA – Vyslaní pracovníci v sektoru stavebnictví
VII. Máte další otázky?
Obraťte se na: HelpDesk Ministerstva práce a sociálních věcí
Často kladené otázky na téma vysílání pracovníků
Poslední aktualizace: 28.6.2024