Pracovní stroje s přídavným příslušenstvím
Publikováno: 9. 8. 2024
Dotaz:
Obracím se na Vás ohledně vysvětlení pasáže z NV č. 193/2022, pokud je to ve Vaší kompetenci k zařazení / nezařazení pracovních strojů (stavebních i jiných) vybavených přídavným jeřábovým příslušenstvím popř. přídavným pracovním košem mezi vyhrazená zdvihací zařízení v souvislosti s NV č. 193/2022 Sb.
Odpověď:
Zákon č. 250/2021 Sb., o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů v ust. § 17 zcela jednoznačně definuje, že revize smí provádět výhradně revizní technik, který je držitelem osvědčení v rozsahu odpovídajícím revidovanému vyhrazenému technickému zařízení. Dále prováděcí právní předpis k tomuto zákonu, kterým je nařízení vlády č. 193/2022 Sb., o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti v ust. § 3 stanovuje, která vyhrazená zdvihací zařízení jsou, a která vyhrazenými zdvihacími zařízeními nejsou. V této souvislosti upozorňujeme i na část čtvrtou nařízení vlády č. 175/2024 Sb., kterým se mění některá nařízení vlády na úseku bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení, konkrétně na čl. VI. bod 4., kde je uvedeno: V ust. § 3 se doplňuje odstavec 3, který zní: „(3) Vyhrazenými zdvihacími zařízeními dále nejsou zdvihací zařízení uvedená v odstavci 2 s vyměnitelnými přídavnými zařízeními.“.
V dané problematice uvádíme, že pracovní stroje, kterými mohou být například rypadla a nakladače na kolovém i pasovém podvozku, nejsou primárně určeny ke zdvihání, ale především pro zemní a stavební práce, a tudíž je nelze považovat za vyhrazená zdvihací zařízení. Výrobce však může také mimo tyto činnosti připustit další určení pracovních činností, a tím je manipulace s břemeny za použití prostředků k tomu určených a schválených výrobcem, a kdy je nutné zajistit, aby stroje a technická zařízení byly z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci vhodné pro práci, při které budou používány ve smyslu ust. § 4 odst. 1 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví pří práci, ve znění pozdějších předpisů.
Pokud pracovní stroje mohou manipulovat s břemeny, pak by měly návody výrobce i řešit za jakých podmínek, dále jakým způsobem lze tyto pracovní stroje použít pro manipulaci s břemeny tak, aby byly splněny minimální požadavky na bezpečný provoz a používání pracovních strojů v závislosti na příslušném riziku vytvářeném daným pracovním strojem, a aby byl pracovní stroj používán k účelu a za podmínek, pro který je určen, v souladu s provozní dokumentací ve smyslu ust. § 3 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády č. 378/2001 Sb.“). V zásadě další požadavky na bezpečný provoz těchto pracovních strojů musí zaměstnavatel (provozovatel) stanovit v místním provozním bezpečnostním předpise (MPBP), ve kterém vyhodnotí všechna rizika spojená s konkrétní manipulaci s břemenem za použití pracovních strojů (stavebních i jiných), včetně přijatých opatření k předcházení rizikům ve smyslu ust. § 102 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, v návaznosti na ust. § 3 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 378/2001 Sb. Pro doplnění také i sdělujeme, že MPBP je předpis zaměstnavatele, který upravuje zejména pracovní technologické postupy pro používání zařízení a pravidla pohybu zařízení a zaměstnanců v prostorech a na pracovištích zaměstnavatele [ust. § 2 písm. g) nařízení vlády č. 378/2001 Sb.].
V dané problematice také i upozorňujeme na nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, konkrétně pak na přílohu č. 2. Bližší minimální požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při provozu a používání strojů a nářadí na staveništi, článek I. Obecné požadavky na obsluhu strojů a článek II. Stroje pro zemní práce.