Co je pracovní úraz?
Podle ust. § 271k zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce") je pracovním úrazem poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.
Jako pracovní úraz se též posuzuje úraz, který zaměstnanec utrpěl pro plnění pracovních úkolů. Naopak pracovním úrazem není úraz, který se zaměstnanci přihodil při cestě do zaměstnání a zpět.
Druhy pracovních úrazů
Smrtelný - takové poškození zdraví, na jehož následky úrazem postižený zaměstnanec nejpozději do 1 roku zemřel.
Závažný - takové poškození zdraví, trvá-li hospitalizace úrazem postiženého zaměstnance více než 5 dnů.
Ostatní - takové poškození zdraví, jehož následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny.
Kdo rozhodne, jestli se jedná o pracovní úraz?
Rozhodnutí o uznání či neuznání pracovního úrazu je zcela v kompetenci zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance, a to na základě ust. § 105 zákoníku práce.
V případě, že dojde ke sporu a nedohodne se zaměstnanec se zaměstnavatelem o uznání pracovního úrazu, pak je dále možné řešit tuto záležitost pouze soudní cestou. Orgány inspekce práce, tj. Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce, nemohou do této záležitosti zasahovat a měnit rozhodnutí zaměstnavatele o uznání či neuznání pracovního úrazu.
Přehled povinností zaměstnavatelů a OSVČ v případě vzniku pracovního úrazu
Přehled povinností zaměstnavatelů a OSVČ v případě vzniku pracovních úrazů (110,7 kB)
-
zachovat stav pracoviště na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu,
-
zjistit příčinu a všechny okolnosti vzniku pracovního úrazu,
-
zapsat úraz do knihy úrazů,
-
ohlásit vznik závažného a smrtelného pracovního úrazu bez zbytečného odkladu stanoveným orgánům a institucím,
-
vyhotovit záznam o úrazu,
-
zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím,
-
přijmout a provést nezbytná opatření, aby se zabránilo opakování pracovního úrazu.
Zachování stavu pracoviště na místě úrazového děje
Povinnost zachovat úrazový děj souvisí i s oprávněním oblastního inspektorátu práce zakotveným v ust. § 5 odst. 1 písm. d) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o inspekci práce"), podle kterého může oblastní inspektorát práce kontrolovat příčiny a okolnosti pracovních úrazů, popřípadě se zúčastňovat šetření na místě úrazového děje, proto je důležité jej informovat v co nejkratším časovém intervalu, aby nedošlo ke změně úrazové situace.
Nařídit zachování místa úrazového děje v původním stavu až do skončení šetření o pracovním úrazu nebo po dobu nezbytnou k zadokumentování místa úrazového děje je oprávnění inspektora, a to na základě ust. § 7 odst. 1 písm. e) zákona o inspekci práce.
Zjistit příčinu a všechny okolnosti vzniku pracovního úrazu
Zaměstnavatel, u něhož došlo k pracovnímu úrazu, je povinen objasnit příčiny a okolnosti jeho vzniku, a to za účasti zaměstnance, pokud to jeho zdravotní stav dovoluje, také za účasti svědků a odborové organizace a zástupce pro oblast BOZP.
Při vzniku pracovního úrazu zaměstnance jiného zaměstnavatele je zaměstnavatel, u něhož došlo k pracovnímu úrazu, povinen bez zbytečného odkladu uvědomit zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance a zároveň mu umožnit účast na objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu a rovněž ho seznámit s výsledky tohoto objasnění.
Evidence v knize úrazů
Zaměstnavatel je povinen dle ust. § 105 odst. 2 zákoníku práce vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech a to i v případě, že jimi nebyla způsobena dočasná pracovní neschopnost, tzn. včetně drobných úrazů (poranění) nebo jen do 3 kalendářních dnů. Kniha úrazů může být vedena v elektronické nebo listinné podobě. Obsah knihy úrazů je uveden v ust. § 2 odst. 1 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády č. 201/2010 Sb.").
Zaměstnavatel je povinen vydat zaměstnanci na jeho žádost kopii nebo výpis údajů v knize úrazů o jeho úrazu (v případě smrtelného pracovního úrazu vydá kopii rodinným příslušníkům), obojí na náklady zaměstnavatele.
Hlášení pracovního úrazu
Je-li úraz zaměstnavatelem vyhodnocen jako úraz pracovní, má zaměstnavatel dle ust. § 105 odst. 4 zákoníku práce povinnost ohlásit pracovní úraz stanoveným orgánům a institucím. Ohlášení pracovního úrazu musí být zaměstnavatelem provedeno bez zbytečného odkladu orgánům a institucím uvedeným v ust. § 4 nařízení vlády č. 201/2010 Sb.
Samotné ohlášení pracovních úrazů tak bývá v praxi nejčastěji realizováno vůči místně příslušnému OIP prostřednictvím telefonického hovoru, e-mailové korespondence, případně prostřednictvím datové schránky.
Vyhotovení a zaslání záznamu o úrazu
O všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 dny, nebo k úmrtí zaměstnance, má zaměstnavatel povinnost vyhotovovat záznamy a vést dokumentaci.
Záznam o úrazu (467,74 kB) (vzor je příloha č. 1 k nařízení vlády č. 201/2010 Sb.) vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl. Jedno vyhotovení záznamu o úrazu je zaměstnavatel povinen bez zbytečného odkladu předat postiženému zaměstnanci a v případě smrtelného zranění jeho rodinným příslušníkům. Zaměstnavatel musí vyhotovit a zaslat záznam o úrazu orgánům a institucím uvedeným v ust. § 6 nařízení vlády č. 201/2010 Sb., mezi které patří i místně příslušné OIP. V případě smrtelného pracovního úrazu musí být tato povinnost splněna do 5 dnů ode dne, kdy se zaměstnavatel o takovém úrazu dozvěděl. V případě úrazu závažného a úrazu s dobou dočasné pracovní neschopnosti delší než 3 dny musí být tato povinnost splněna do 5. dne následujícího měsíce.
Záznam o úrazu (1,5 MB)- elektronický formulář (pozn.: pro práci s ním použijte primárně Adobe Acrobat Reader)
Vyhotovení a zaslání záznamu o úrazu - hlášení změn
Pokud se zaměstnavatel dozví o skutečnostech, které vedou ke změně údajů uvedených v záznamu o úrazu, vyhotoví ještě záznam o úrazu - hlášení změn (273,98 kB) (vzor je přílohou č. 2 k nařízení vlády č. 201/2010 Sb.), který zašle stejným orgánům a institucím jako záznam o úrazu. Pro záznam o úrazu - hlášení změn platí pro zaměstnavatele stejná povinnost jako pro předání záznamu o úrazu, a to ta, předat jedno vyhotovení postiženému zaměstnanci a v případě smrtelného pracovního úrazu jeho rodinným příslušníkům.
Záznam o úrazu - hlášení změn (1,07 MB)- elektronický formulář (pozn.: pro práci s ním použijte primárně Adobe Acrobat Reader)
Přijmutí a provedení nezbytných opatření proti opakování pracovního úrazu
Stejně tak, jako je tomu i v ostatních aspektech BOZP, je povinností zaměstnavatele přijímat preventivní opatření taková, která by omezovala anebo eliminovala případný vznik dalších pracovních úrazů.