Prostředky pro poskytnutí první pomoci na pracovišti

Prostředky pro poskytnutí první pomoci na pracovišti

Publikováno: 3. 12. 2021

Dotaz:

Existuje přímo nějaký právní předpis k lékárničkám na pracovišti (její umístění, obsah apod.)?

 

Odpověď:

V současné době není, až na několik výjimek, nikde uvedeno, jakým zdravotním materiálem a léky má být lékárnička na pracovišti vybavena. Obecně platí, že obsah lékárničky musí být stanoven ve spolupráci s lékařem, který zaměstnavateli poskytuje pracovnělékařské služby, v rozsahu odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti [požadavek ust. § 2 odst. 1 písm. f) zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů]. Jedná se o součást stanoveného obsahu pracovnělékařských služeb [ust. § 2 písm. b) bod 12. vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, ve znění pozdějších předpisů]. Jedním z opatření stanovených na základě vyhledaných rizik, by též mělo být stanovení potřebného vybavení lékárniček na jednotlivých pracovištích (nemusí být v rámci společnosti nebo firmy všude stejné), jejich rozmístění, způsob kontrol jejich vybavení a obměňování léků a dalších prostředků.

 

Jednou z oblastí, pro které je určeno vybavení lékárničky, je automobilová doprava. Závazný obsah moto a autolékárniček je uveden v příloze č. 12 vyhlášky č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.

 

Kromě mopedu a motokola, jednonápravového traktoru s přívěsem a motorového vozíku musí být každé motorové vozidlo vybaveno příslušným druhem lékárničky pro poskytnutí první pomoci.

 

Pro zajištění první pomoci na železničních drahách, v tramvajích a trolejbusech je rozsah vybavení lékárniček uveden v ust. § 75 vyhlášky č. 173/1995 Sb., kterou se vydává dopravní řád drah, ve znění pozdějších předpisů. Opět i zde se odkazuje na obsah autolékárniček.

 

Dále je vybavení lékárničky uvedeno v příloze č. 4 vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů.

 

Osobám, provozujícím holičství, kadeřnictví, manikúru, pedikúru, kosmetické, masérské, regenerační a rekondiční služby a služby, při nichž se používají speciální přístroje k péči o tělo, stanoví v ust. § 21 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, povinnost zabezpečit lékárničku první pomoci vybavenou podle charakteru poskytované služby, tedy nejen z pohledu možnosti zranění zaměstnance, ale i zákazníka při výkonu poskytovaných služeb. Její obsah není blíže specifikován. Proto je opět nezbytné využít smluvního lékaře, který poskytuje pracovnělékařské služby.

 

Poslední právním předpisem upravující obsah lékárničky uvádí ve své příloze č. 2 vyhláška č. 493/2002 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti k vydání nebo platnosti zbrojního průkazu a o obsahu lékárničky první pomoci provozovatele střelnice, ve znění pozdějších předpisů. Tento právní předpis uvádí zcela konkrétní obsah lékárničky.

 

Oficiální zdroje tak přímo nenabízí informace o tom, jak lékárničku na pracovišti vybavit. Výjimkou jsou pouze výše uvedené lékárničky, které mají stanovený závazný obsah. Z tohoto důvodu je nutné vyhodnotit ve spolupráci s lékařem (poskytovatelem pracovnělékařských služeb, na základě uzavřené písemné smlouvy mezi ním a zaměstnavatelem) konkrétní podmínky na pracovišti a uvedený seznam podle potřeby doplnit, či zde uvedené prostředky případně nahradit současnými prostředky pro stejný účel.

 

Vždy je nutné přihlížet k zraněním, která mohou na pracovištích vzniknout. V každém případě by v lékárničce neměly chybět prostředky k zastavení tepenného i žilního krvácení (tlakový obvaz, obinadlo, náplast bez i s polštářkem), prostředky na dezinfekci ran, očí a lék na tišení bolesti. Chybět by neměl ani např. vhodný prostředek první pomoci při infarktu myokardu.

 

Lékárnička by také měla obsahovat návody na poskytnutí první pomoci (při zástavě dechu a srdce, při bezvědomí, při tepenném krvácení, protišoková opatření, postup při zasažení elektrickým proudem). V lékárničce mají být jen léky, obvazový materiál a zdravotnické pomůcky. V žádném případě do ní nepatří čistící a jiné chemické prostředky apod.

 

Obsah lékárničky je nezbytné pravidelně kontrolovat a doplňovat. Léky s prošlou lhůtou je nutno vyřadit a předat k ekologické likvidaci, nejlépe zpět do lékárny. Expirační doba (doba použitelnosti) je na lécích a dalším zdravotnickém materiálu vždy uvedena. Kontrolu a zajištění doplnění nebo výměny léků a prostředků může provádět zaměstnanec určený zaměstnavatelem k organizování poskytnutí první pomoci (ust. § 102 odst. 6 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů).

 

Neméně důležité jako obsah lékárničky je i její samotné umístění, jejich počet a provedení. Lékárnička by měla zabraňovat přístupu světla, prachu a dalších negativních vlivů. Měla by léky chránit proti působení mechanických i všech dalších vlivů, které zkrátí či omezí použití prostředků nebo poškodí jejich obaly. V žádném případě není vhodné uložit léky a další zdravotní materiál do krabice od bot nebo do igelitového sáčku. Lékárnička musí být umístěna na dostupném místě a označena příslušným symbolem, tzn. bílým křížem na zelené ploše.

 

Umístění prostředků a zařízení pro poskytnutí první pomoci (např. lékárničky) na dostupném místě a jejich označení značkami řeší také příloha k nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí, konkrétně tak její bod 8.
Menu